Fortsätt till huvudinnehåll

Stora samarbeten och små



Dagens inlägg ger exempel på hur både små och stora företag har nytta av att samverka. Det gynnar dessutom företagens kunder, så vi kan prata om ett win-win-win-förhållande. Nöjdare egna kunder får mera hjälp och ökad service genom att bli presenterad för nya varor och tjänster.

Jag prenumererar på nyhetsbreven från Ticketmaster. De är föregångare när det gäller att samverka med andra företag. I nästan varje utskick har de ett erbjudande med ifrån en annan leverantör. Det kan vara en rabatterad tidningsprenumeration, ett erbjudande från InkClub om toner till skrivare eller köksredskap från Hackman.

För ett par dagar sedan kom en reklamtidning från MatHem. Där berättar de om sitt samarbete med PostNord där MatHem tar emot returpaket från kunden tillbaka till posten. Är inte det smart samarbete så säg? För miljön och för mig som kund.

Sedan har vi ju de stora, som Ericsson och Volvo. Ericsson samarbetar med Cisco för att utveckla Wi-Fi-nätverk genom att kombinera trådlösa tekniker från de två företagen. Läs om Ericsson och Cisco här.
Volvo har precis meddelat att man ingår ett samarbete med Google för att utveckla en ny infotainment-lösning baserad på Android genom appar och tjänster. Läs om Volvo och Google här. Volvo har sedan många år en rad samarbetsprojekt, med till exempel Legoland för säkrare bilkörning och med Siemens på teknikområdet.

Ett annat exempel på ett samarbete som gett frukt är när kläddesignern Pirjo Blå ordnar kundevent tillsammans med företaget Back to Earth som säljer naturligt mineralsmink. Bägge företagen vänder sig till målgruppen "Kvinnor 30+ intresserade av mode och skönhet". Fysiskt finns de i Dalarna och kan bjuda in till kundevent. Bägge företagen har kunder i hela landet (och även i utlandet) och skickar var för sig nyhetsbrev och berättar där om sin samarbetspartner och dennes produkter.

Det var allt för denna gången. Passa på att njuta av försommaren och fundera på hur ert företag kan samverka med andra för att nå ut till nya kunder.
Bästa hälsningar
Elisabeth



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oväntat samarbete

Sommaren lider mot sitt slut. Jag vill ta tillfället i akt och berätta om ett fint och lite oväntat samarbete som jag läste om. Samverkan behöver såklart inte enbart betyda flera kunder och ökad försäljning. Det är de oväntade mötena mellan företag eller som i det här fallet mellan en intresseorganisation och en myndighet, som får en gynnsam effekt. I det här fallet är det BRIS (Barnens rätt i samhället) och Kronofogdemyndigheten som skapat ett samarbete för att mildra barns oro för pengar. Det är många barn som tar på sig ett stort ansvar för familjens ekonomi och som oroas över att de inte har råd med det som deras kompisar och andra familjer har råd med. För att hjälpa dem att få information som de förstår har Kronofogden och BRIS tagit fram korta filmer som handlar om David, Afsana och Isak. De vet hur det är att oroa sig för pengar. Filmerna visas på respektive hemsida och finns på Youtube. Se en av filmerna i samverkansprojektet mellan Bris och Kronofogden Jag gillar verkl

SAM - arbeta, -verka, -ordna

Nej, det är inte ett nätverk. Nej det handlar heller inte om att köpa och sälja. Det som gäller nu är att sam-arbeta eller sam-verka eller sam-ordna det du gör för att nå ut till nya kunder, med ett annat företag. Det andra företaget har samma målgrupp som ditt företag, men ni verkar i olika branscher. Varför ska man samarbeta? Svar: För att öka kännedomen om sitt företag och/eller varumärket genom att nå ut till nya möjliga kunder. Till på köpet görs det här med mindre jobb och till en delad kostnad (eller ingen kostnad alls). Genom att utgå ifrån målgruppen går det att hitta samarbetspartners som har samma målgrupp som ni har. Jag tar ett exempel: Företag A är underklädesföretaget PXC som säljer kvalitetsunderkläder till kvinnor. Företag B är skönhetssalongen Tant Raffas som erbjuder ansiktsmassage och skönhetsbehandlingar till kvinnor. Dessa företag har en gemensam målgrupp men verkar i olika branscher. Genom att skapa gemensamma kundevent och bjuda in sina  kunder nådd