Dagens inlägg ger exempel på hur både små och stora företag har nytta av att samverka. Det gynnar dessutom företagens kunder, så vi kan prata om ett win-win-win-förhållande. Nöjdare egna kunder får mera hjälp och ökad service genom att bli presenterad för nya varor och tjänster.
Jag prenumererar på nyhetsbreven från Ticketmaster. De är föregångare när det gäller att samverka med andra företag. I nästan varje utskick har de ett erbjudande med ifrån en annan leverantör. Det kan vara en rabatterad tidningsprenumeration, ett erbjudande från InkClub om toner till skrivare eller köksredskap från Hackman.
För ett par dagar sedan kom en reklamtidning från MatHem. Där berättar de om sitt samarbete med PostNord där MatHem tar emot returpaket från kunden tillbaka till posten. Är inte det smart samarbete så säg? För miljön och för mig som kund.
Sedan har vi ju de stora, som Ericsson och Volvo. Ericsson samarbetar med Cisco för att utveckla Wi-Fi-nätverk genom att kombinera trådlösa tekniker från de två företagen. Läs om Ericsson och Cisco här.
Volvo har precis meddelat att man ingår ett samarbete med Google för att utveckla en ny infotainment-lösning baserad på Android genom appar och tjänster. Läs om Volvo och Google här. Volvo har sedan många år en rad samarbetsprojekt, med till exempel Legoland för säkrare bilkörning och med Siemens på teknikområdet.
Ett annat exempel på ett samarbete som gett frukt är när kläddesignern Pirjo Blå ordnar kundevent tillsammans med företaget Back to Earth som säljer naturligt mineralsmink. Bägge företagen vänder sig till målgruppen "Kvinnor 30+ intresserade av mode och skönhet". Fysiskt finns de i Dalarna och kan bjuda in till kundevent. Bägge företagen har kunder i hela landet (och även i utlandet) och skickar var för sig nyhetsbrev och berättar där om sin samarbetspartner och dennes produkter.
Det var allt för denna gången. Passa på att njuta av försommaren och fundera på hur ert företag kan samverka med andra för att nå ut till nya kunder.
Bästa hälsningar
Elisabeth
Kommentarer
Skicka en kommentar