Nej, det är inte ett nätverk. Nej det handlar heller inte om att köpa och sälja. Det som gäller nu är att sam-arbeta eller sam-verka eller sam-ordna det du gör för att nå ut till nya kunder, med ett annat företag. Det andra företaget har samma målgrupp som ditt företag, men ni verkar i olika branscher.
Varför ska man samarbeta?
Svar: För att öka kännedomen om sitt företag och/eller varumärket genom att nå ut till nya möjliga kunder.
Till på köpet görs det här med mindre jobb och till en delad kostnad (eller ingen kostnad alls).
Genom att utgå ifrån målgruppen går det att hitta samarbetspartners som har samma målgrupp som ni har. Jag tar ett exempel:
Företag A är underklädesföretaget PXC som säljer kvalitetsunderkläder till kvinnor.
Företag B är skönhetssalongen Tant Raffas som erbjuder ansiktsmassage och skönhetsbehandlingar till kvinnor.
Dessa företag har en gemensam målgrupp men verkar i olika branscher. Genom att skapa gemensamma kundevent och bjuda in sina kunder nådde båda företagen ut till nya kunder med sina varor respektive tjänster.
Därför är jag så stolt att nu kunna presentera ett verktyg som gör den här matchningen mellan företag. Ja det fungerar faktiskt som en match-making-sajt, men det gäller alltså för företag. Webbplatsen heter Biz Match Making
I nästa inlägg kommer du att få flera exempel på hur smart det är att samverka och det är verkligen inte bara mindre företag som gör det...
Kommentarer
Skicka en kommentar